دسته‌بندی نشده

مکمل های ضروری دوران شیردهی کدام اند ؟

معرفی مکمل های ضروری دوران شیردهی

دوران شیردهی به منظور حفظ سلامت نوزاد و مادر بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل باید از رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی تقویتی و مفید استفاده کرد. در ادامه با داروخانه آنلاین 247 همراه باشید تا با مهم‌ترین و بهترین مکمل‌های دوران شیردهی آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می خوانید

انواع مکمل های ضروری دوران شیردهی

معمولا مادران در هفته‌های نخستین پس از زایمان به دلیل داشتن مشغله و درگیری بیش از اندازه، برای رسیدن به تغذیه خوب و رژیم غذایی مقوی زمان کافی ندارند. به همین علت باید از مکمل‌ های ضروری در دوران شیردهی استفاده نماید. برخی از مکمل‌های مورد نیاز در این زمان عبارتند از:

  • کلسیم
  • آهن
  • ویتامین  A
  • ویتامین D
  • ید
  • اسید چرب DHA

در ادامه به توضیح هرکدام از این موارد می‌پردازیم:

کلسیم

کلسیم از ترکیبات مورد نیاز و ضروری جهت استفاده در طول دوران بارداری به شمار می رود که به مقدار کمی در مولتی ویتیامنی‌ها و ویتامین‌ها موجود است. اگر فرد شیرده به صورت روزانه غذاهایی که کلسیم دارند از قبیل ماهی، شیر، حبوبات، غلات، محصولات لبنی، نان، میوه، برنج و غیره را مصرف نمی‌کنید ممکن است نیازمند استفاده از مکمل کلسیم در دوران شیردهی شود.

توجه نمایید که پزشک متخصص باید مقدار دوز مصرفی این مکمل را  تجویز نماید، چون استفاده بیش از اندازه از مکمل کلسیم در جذب سایر مکمل‌ها از قبیل منیزیم، آهن، روی و فسفر اختلال ایجاد کرده و علاوه بر آن باعث ایجاد نارسایی کلیه، هیپرکلسمی و سنگ کلیه نیز می‌شود.  در نتیجه اگر می‌خواهید از مکمل‌های حاوی کلسیم استفاده نمایید باید حتما با پزشک مشورت کنید.

آهن

در دوران شیردهی زمانی که دوران بارداری به اتمام رسید، مقدار آهن بدن به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. به همین علت در این دوره مادر شیرده بسیار احساس ناراحتی و خستگی می‌کند. در نتیجه به منظور افزایش ذخیره آهن در بدن باید از مولتی ویتامین‌ها و ویتامین‌های حاوی آهن استفاده کرد تا از احساس ناراحتی و خستگی بیش از اندازه مادر جلوگیری شود.

ویتامین A

ویتامین a موثر برای بانوان شیرده

ویتامین A نقش موثری بر روی تقسیمات سلولی، رشد اسکلت جنین، حفظ سلامت بینایی مادر و سلامت سیستم ایمنی بدن دارد به همین علت باید از طریق مکمل‌های غذایی و رژیم غذایی مناسب در دوران شیردهی از کمبود این ویتامین جلوگیری کرد، این ویتامین در دسته مکمل های ضروری دوران شیردهی قرار می گیرد.

کمبود این ویتامین با عوارضی از قبیل خشکی دهان، شب کوری، عفونت و کم خونی در مادران شده به همین دلیل برای بسیاری از کشورها نگرانی ایجاد کرده است . توجه داشته باشید باید پزشک متخصص دور مناسب مصرف این ویتامین را مشخص نماید.

ویتامین D

از دیگر ترکیبات مکمل‌ های مورد نیاز در دوران شیردهی می‌توان به ویتامین D اشاره کرد که بر روی رشد استخوان‌ها و حفاظت از سلامت کلی بدن بسیار موثر است. ویتامین د کمک شایانی به جذب کلسیم در بدن نیز می‌نماید.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی این ویتامین انجام شده است، استفاده از آن باعث کاهش خطراتی مانند پوکی استخوان، دیابت، فشار خون و بعضی از بیماری‌های خود ایمنی می‎شود. به همین دلیل برای تولید ویتامین D در بدن می‌توان در معرض نور آفتاب قرار گرفت و یا در صورت نیاز برای جبران کمبود این ویتامین، طبق تجویز پزشک از مکمل ویتامین D استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه : ویتامین D برای چی خوبه؟ فواید+نحوه مصرف

ید

ید نقش موثری بر روی تولید و ساخت هورمون‌های تیروئید دارد. کمبود ید مشکلات متعددی از جمله کم کاری تیروئید در جنین و با خود به همراه دارد.

توجه داشته باشید که پیش از استفاده از مکمل‌های حاوی ید حتما با پزشک خود مشورت کنید چون دوز مصرفی این مکمل در دوران بارداری و شیردهی متفاوت می‌باشد.

اسید چرب DHA

از دیگر ترکیبات مکمل‌ های ضروری دوران شیردهی می‌توان به اسید چرب DHA استفاده کرد که هم برای رشد نوزاد و هم برای سلامت مادر ضروری می‎ باشد اشاره کرد. با کمک مواد غذایی مناسب از جمله ماهی می‌توان میزان اسید چرب در بدن مادر را در دوران شیردهی افزایش داد.

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه می‌توان گفت کمبود اسید چرب در دوران بارداری و شیردهی منجر به افسردگی بعد از زایمان مادر می ‎شود. به همین علت مادر باید برای اینکه کمبود این ماده را جبران کند از ماهی و سایر غذاهای دریایی استفاده نماید.

بعضي از بانوان از بوی غذا هایی دریایی خوششان نیامده و به همین دلیل نمی‌توانند از آن‌ها در دوران شیردهی و بارداری استفاده کنند. این افراد می ‎توانند برای جبران کمبود اسید چرب از قرص امگا ۳ استفاده کنند. لازم به ذکر است که دوز مصرفی این مکمل را باید پزشک تجویز نماید.

معرفی مولتی ویتامین‌ و مکمل های ضروری دوران شیردهی

بانوان باردار و شیرده به منظور جبران کمبود املاح معدنی و ویتامین‌ها باید از مولتی ویتامین‌های مناسب استفاده کنند. بعضی از بهترین و موثرترین قرص‌های مولتی ویتامین‌ که از ترکیبات مکمل‌های ضروری و مورد نیاز در دوران شیردهی تشکیل شده اند عبارتند از:

  • قرص روکش دار مولتی پریناتال گلوک ویت
  • قرص پریناتال مولتی ویتامین یورو ویتال
  • سافت ژل پرگاموم ویتالی تون

در ادامه به توضیح مختصری در مورد این مولتی ویتامین‌ها می‌پردازیم:

قرص روکش دار مولتی پریناتال گلوک ویت

قرص روکش دار مولتی پریناتال گلوک ویت از مولتی ‌ویتامین‌های کامل مینرال بوده از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را ترکیبات ویژه خود قرار داده است.

این مکمل به منظور جبران کمبود املاح معدنی و ویتامین یکی از مکمل‌‍ های ضروری دوران شیردهی و بارداری بوده که به نوزاد و مادر کمک شایانی می‌کند. یکی از ترکیبات موثر این فرآورده ویتامین A بوده نقش موثری بر روی حفظ بینایی نوزاد، ترمیم بافت بدن، بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، سیستم گردش خون،  کلیه ها و اعصاب مرکزی دارد. ویژگی‌های برجسته این محصول عبارتند از:

  • تامین مواد معدنی انواع ویتامین‌های مورد نیاز و ضروری در دوران شیردهی
  • حفظ سلامت دندان‌ها ا و ستحکام بخشی به استخوان‌ها
  • حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تامین انرژی مورد نیاز بدن مادر
  • بهبود سیستم بینایی نوزاد و مادر
  • رشد سیستم عصبی جنین

قرص پریناتال مولتی ویتامین یوروویتال

قرص پریناتال مولتی ویتامین یوروویتال موثر برای بانوان شیرده

این قرص از انواع املاح معدنی و ویتامین‌هایی تشکیل شده است که برای نوزاد و مادر بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال فولیک اسید موجود در این قرص  املاح معدنی بوده که برای مادر و نوزاد اهمیت فراوانی دارد، باید به این نکته اشاره کرد که وجود فولیک اسید در مکمل های ضروری دوران شیردهی برای رشد طبیعی جنین در دوران بارداری ضروری می‌باشد.

مواد مغذی در دوران بارداری از طریق بند ناف به بدن جنین وارد می‌شود به همین دلیل دوران بارداری بهترین و مناسبترین زمان برای استفاده از قرص مولتی ویتامین است تا مواد مغذی از این راه تاثر خود را انتقال دهند. ویژگی‌های قرص پریناتال مولتی ویتامین یوروویتال عبارتند از:

  • برخوردای از 23 ویتامین ضروری و مورد نیاز برای نوزاد و مادر
  • تشکیل شده از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز در دوران بارداری
  • کمک به رشد طبیعی جنین
  • سرشار از آهن، فولیک اسید و ید

توجه داشته باشد که حتما طبق تجویز پزشک از مکمل‌های دوران شیردهی استفاده کنید و به هیچ وجه به صورت خودسرانه آن‌ها را مصرف نکنید.

پیشنهاد مطالعه : پاسخ‌ به ۱۰ سوال پرتکرار بدن‌سازان درباره ی مکمل های بدنسازی

سافت ژل پرگمام ویتالی تون

این فرآورده سلامت جنین و مادر را حفظ کرده و علاوه بر آن سلامت عمومی بدن را از قبیل تقویت سیستم عصبی، تقویت ایمنی بدن، تقویت بینایی، سلامت پوست، ناخن و مو را افزایش می‌دهد.

  • ویژگی‌های سافت ژل پرگمام ویتالی تون عبارتند از:
  • تامین نیازهای تغذیه‌ای و انرژی مورد نیاز در دوران بارداری
  • کمک به تکامل مغز و جلوگیری از نقص لوله عصبی
  • جلوگیری از به دنیا آمدن نوزاد زودرس
  • حفظ و تقویت سلامت سیستم ایمنی
  • افزایش سلامت عمومی جنین و مادر
  • تقویت پوست، ناخن ، مو و بینایی
  • جلوگیری از فقر آهن و کم خونی
  • افزایش کارکرد حافظه و مغز
  • بلع آسان

در این مقاله از داروخانه آنلاین دارو247 به معرفی ویتامین ها و مکمل های ضروری دوران شیردهی پرداختیم، شما می توانید برای خرید مکمل های غذایی به دسته بندی مربوطه در وبسایت مراجعه نمایید و تنها با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید.

author-avatar

درباره دکتر مهدی محجوب

دکتر مهدی محجوب دکترای حرفه‌ای داروسازی در شهر تهران با شماره نظام پزشکی د-26742 می باشد میتواند شما را در درمان بیماریها و مشکلات مربوط به دارویی یاری نماید. البته عکس دکتر مهدی محجوب در پروفایل ایشان قابل مشاهده است و میتوانید از آنجا علاوه بر مشاهده عکس، سایر اطلاعات مربوط به دکتر مهدی محجوب را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *