دسته‌بندی نشده

بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو

بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو

مشاهده تارهای سفید مو نشان دهنده نزدیک شدن به ایام پیری بوده و برای هر فردی ناخوشایند است. روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک این روش‌ها مانع سفید شدن موها شد و یا موهای سفید را مجددا به رنگ اصلی خود تغییر داد، مصرف بعضی از خوراکی‌ها و استفاده از برخی ویتامین‌ها می‌توان روش موثری در این زمینه باشد. در این مقاله با داروخانه آنلاین دارو247 همراه باشید تا با دلیل سفید شدن موها و همچنین بهترین ویتامین‌ برای سیاه شدن موها آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می خوانید

علت سفید شدن موها چیست؟

با بالا رفتن سن موها به مرور زمان سفید شده و این موضوع مسئله‌ای عجیب و غیر عادی نیست، با این وجود سفید شدن موها می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی روحیه فرد بگذارد، مو درون کیسه‌ای به شکل لوله تشکیل شده و از آن به سطح پوست سر آمده و سطح پوست سر بیرون می‌آید، به آن کیسه فولیکول گفته می‌شود. این فولیکول‌ها از سلول‌های رنگدانه به اسم ملانین تشکیل شده‌ که باعث رنگ گرفتگی موها می‌شود.

ولی به مرور زمان فولیکول‌های مو رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند و باعث سفید شدن موها می‎ شوند، اگر فرد درسنین پایین دچار سفیدی مو شود دلایل مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • اختلالات هورمونی مثل تیروئید
  • کمبود برخی ویتامین‌ها
  • بیماری‌های خود ایمن
  • سیگار کشیدن
  • ژنتیک
  • استرس
  • رنگ کردن مداوم مو و استفاده از محصولات شیمیایی مو

پیشنهاد مطالعه : دلایل و بهترین روش درمان ریزش مو

همانطور که گفتیم یکی از دلایل سفیدی زودهنگام موهای سر، کمبود بعضی ویتامین‌ها است. خوشبختانه به همین دلیل می‌توان گفت اگر ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کنیم از سفیدی موها جلوگیری کرده و همچنین می‎توان آن‌ها را به رنگ اصلی نیز در آوریم. بهتر است قبل از اینکه ویتامین‌های موثر به منظور جلوگیری از سفید شدن موها را بررسی کنیم، بدانیم که می ‎شود موها را مجددا به رنگ اصلی خود تغییر داد با خیر؟

آیا واقعا می توان موهای سفید را دوباره سیاه کرد ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دلیل سفیدی موها را به صورت دقیق بررسی کرد. در صورتی که ژنتیک دلیل تغییر رنگ موها و سفید شدن آن‌ها باشد و یا موها به دلیل سیگار کشیدن و با استرس سفید شده باشند، به طور معمول اقدامی برای برگرداندن رنگ اصلی موها نمی ‎شود انجام داد. ولی در صورتی که موها به دلیل کمبود برخی از ویتامین‌ها و یا اختلالات هورمونی و مبتلا شدن به بعضی از بیماری‌ها سفید شده باشند، می‌توان با تامین ویتامین‌های ضروری و بهبود بیماری و اختلالات این مشکل را برطرف کرد و موها را مجددا به رنگ اصلی خود برگرداند.

در نتیجه برای جواب دادن به این سوال می‌توان گفت؛ بله. اگر به دلیل بیماری، اختلال هورمونی و یا کمبود ویتامین موها سفید شده باشد می‌توان برای برطرف کردن این مشکل راه حلی پیدا کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز برای جلوگیری از سفید شدن موها آشنا شوید.

ویتامین های لازم برای سیاه شدن مو

ویتامین ها

ابتدا باید دلیل اصلی سفید شدن موها را بررسی کرد تا بدانیم کمبود کدام ویتامین در این سفید شدن موها نقش داشته است. با این وجود می‌توان گفت ویتامین‌های زیر کمک شایانی به سیاه شدن موها و جلوگیری از سفید شدن آن‌ها می‌کنند:

  • ویتامین‌های گروه B (شامل B12، B6 و بیوتین)
  • ویتامین  D
  • ویتامین  E
  • روی
  • کلسیم
  • مس
  • آهن
  • پروتئین کراتین
  • روغن ماهی
  • آنزیم کاتالاز

در ادامه به توضیح مختصری در مورد برخی از این ویتامین‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که برخی از املاح معدنی مانند مس نیز نقش موثری بر روی سیاه شدن موها و جلوگیری از سفید شدن آن‌ها دارد.

ویتامین های گروه B موثر در سیاه شدن مو

ویتامین‌های گروه ب همچون ویتامین ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین B7 (بیوتین) و ویتامین  B10 نقش موثری بر روی تغییر رنگ موها به رنگ اصلی خودشان دارد. در میان این گروه از ویتامین‎‌ها، ویتامین B12 بیشتر از سایر ویتامین‌ها مانع سفید شدن موها شده به همین دلیل می‌توان گفت این ویتامین مهم ترین و موثر ترین ویتامین در این زمینه به شمار می‌رود.

کمبود ویتامین B12 باعث ضعیف شدن سلول‌های مو شده و منجر به از دست دادن رنگدانه موها می‌گردد. در نتیجه اگر این ویتامین را به مقدار کافی به بدن رساند موها مجددا به رنگ اصلی خودشان باز می‌گردند. برای تامین این ویتامین می‌توان از گوشت، تخم مرغ، غذاهای دریایی استفاده کرد. لازم به ذکر است که افراد گیاه خوار بیشتر مستعد کمبود این ویتامین هستند. افراد که کمبود ویتامین ب 12 دارند می‌توانند از مکمل‌های غذایی که حاوی این ویتامین می‌باشند نیز استفاده کنند.

ویتامین B6 و بیوتین نیز مانع سفید شدن موها شده که برای تامین این ویتامین‌ها می‌توان از مواد غذایی همچون ماهی سالمون، جگر ماهی سالمون، غذاهای دریایی، نخود، مرغ، دانه های آفتابگردان، موز، میوه‌های مرکباتی و سیب زمینی استفاده کرد.

از دیگر ویتامین‌های موثر این گروه برای جلوگیری از سفید شدن موها می‌توان به ویتامین  B10 اشاره کرده که این ویتامین سفید رنگ و کریستالی شکل بوده و برای ترکیب آلی PABA یک اسم جایگزین است. در حقیقت این ویتامین یک ماده مغذی نبوده لی با این وجود در بعضی از مواد مغذی همچون قارچ، آبجو، اسفناج، غلات و غیره یافت می‌شود. بدن هر فرد می‌توان ویتامین B10 را درون روده‌ها سنتز نماید. این ویتامین رنگ طبیعی موها را حفظ کرده و مانع سفید شدن آن‌ها می‌شود. علاوه بر آن کمک شایانی به افزایش رشد موها نیز می‌کند.

ویتامین D تاثیر گذار در سیاه شدن مو

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، می‌توان گفت که اکثر افرادی که در سنین پایین موهای سفیدی دارند دچار کمبود ویتامین D هستند. این ویتامین نقش موثری بر روی تولید و ساخت ملانین فولیکول مو دارد. به همین دلیل با خوردن مواد غذایی که حاوی ویتامین دی هستند و یا قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌توان موها را به رنگ اصلی خودشان در آورد. یکی از خوراکی‌های که سرشار از این ویتامین بوده ماهی‌های چرب می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه : ویتامین D برای چی خوبه؟ فواید+نحوه مصرف

ویتامین E

ویتامین e یکی از بهترین ویتامین ها برای سیاه شدن موها

ویتامین ای دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و در کل این ویتامین از سلول‌های بدن در مقابل آثار مخرب رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌نماید و نقش موثری در پیشگیری از سفید شدن موها دارد. این ویتامین برای تغییر رنگ موهای سفید به رنگ اصلی خود نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از خوراکی‌هایی که سرشار از این ویتامین هستند عبارتند از:

  • تخمه آفتاب‌گردان
  • آووکادو
  • روغن زیتون
  • میگو
  • ماهی قزل آلا

روی (زینک) ماده ای موثر برای سیاه شدن مو

زینک یا همان روی ماده معدنی موثر برای بوده بوده از DNA و سلول‌ها بدن محافظت می‌کند. این ماده معدنی کمک شایانی به ساخت پروتئین در بدن کرده و مانع کمبود پروتئین در بدن می‎ گردد، در نتیجه از سلامت موها نیز محافظت می‌نماید. برخی از خوراکی‌هایی که سرشار از این ویتامین هستند عبارتند از:

  • لوبیا
  • غلات کامل
  • گوشت قرمز
  • صدف

پیشنهاد مطالعه : بیماری ام اس چیست؟ توضیح علائم و درمان

کلسیم

این ماده مدنی فقط برای سلامت استخوان‌ها مفید نیست و نقش موثری بر روی افزایش سلامت قلب، اعصاب و ماهیچه‌ها نیز دارد. برخی از محصولات لبنیاتی از قبیل ماست و شیر سرشار از کلسیم بوده و علاوه بر آن این ماده معدنی در ماهی، غلات غنی شده و سبزیجاتی که رنگ تیره دارند نیز موجود می‌باشد. کلسیم به دلیل فواید متعددی که دارد مانع سفید شدن موها نیز می‎ شود. حداقل روزانه 3 وعده باید از منابع که حاوی کلسیم هستند استفاده نمایید.

کلام پایانی

در این مقاله دلایل سفید شدن موها و راه‌هایی برای جلوگیری و تغییر رنگ موهای سفید به رنگ اصلی خود را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین ویتامین‌های موثر برای سیاه شدن مو را معرفی کردیم، شما می توانید جهت خرید محصولات مراقبت پوست و مو از طریق دسته بندی مربوطه داروخانه آنلاین دارو247 اقدام نمایید.

author-avatar

درباره دکتر مهدی محجوب

دکتر مهدی محجوب دکترای حرفه‌ای داروسازی در شهر تهران با شماره نظام پزشکی د-26742 می باشد میتواند شما را در درمان بیماریها و مشکلات مربوط به دارویی یاری نماید. البته عکس دکتر مهدی محجوب در پروفایل ایشان قابل مشاهده است و میتوانید از آنجا علاوه بر مشاهده عکس، سایر اطلاعات مربوط به دکتر مهدی محجوب را نیز مطالعه کنید.

3 دیدگاه در “بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو

  1. Akbar گفت:

    کامل و جامع بیان شد سپاس

  2. تینا گفت:

    شامپویی هست که برای سیاه شدن مو مفید باشه؟

    1. جلالتی گفت:

      متاسفانه برای این مساله شامپوی 100% ای وجود نداره اما طبیعتا می تونین از شامپو رنگ ها استفاده کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *