دسته‌بندی نشده

بیماری گال

بیماری گال چیست؟

یکی از بیماری‌های پوستی که قدرت سرایت قوی و بالایی دارد، بیماری گال است. انگلی به نام انگل مایت درون پوست نفوذ کرده و این بیماری را به وجود می‌آورد. این بیماری منجر به خارش‌های شدید پوستی و بثورات پوستی می‎ شود. گال از شایع‌ترین و متداول‌ترین دلیل خارش‌های پوستی به شمار می‌رود.

آنچه در این مقاله می خوانید

بیماری گال چیست؟

انگل‌های مایت سوراخ‌های بسیار ریزی را بر روی سطح پوست ایجاد می‌کنند و منجر به خارش‌های شدیدی پوست می ‎شوند. کنه مایت موجودات ریزی هستند که بر روی سطح پوست زندگی می‎کنند و سوراخ‌های افقی و عمودی ایجاد کرده، این انگل‌ها تخم‌هایشان را که بعد از 3 تا 4 روز از آن‌ها خارج شده درون سوراخ‌ها قرار می‌دهند و از پوست انسان تغذیه می‌کنند. سرعت حرکت این انگل‌ها در پوست انسان، روزانه حدود 2 تا 3 میلی‌متر است.

انواع بیماری گال

این بیماری انواع مختلفی داشته که عبارتند از:

  • تاول
  • ندولار
  • پوست سر
  • پوسته دار (نروژی) 

در ادامه به توضیح مختصری در مورد هرکدام از انواع این بیماری می‌پردازیم.

تاول

یکی از انواع این بیماری تاول نام داشته که اغلب آن را با سایر مشکلات پوستی که دچار تاول پوستی می‌شوند اشتباه می ‎گیرند.

ندولار

این مشکل پوستی بیشتر اوقات در کودکان مشاهده می ‎شود. در این نوع از بیماری لک‌های قهوه‌ای و قرمز بر روی پوست ایجاد شده که مدتی پس از رفع آکنه نیز بر روی پوست به جا می ‎ماند.

پیشنهاد مطالعه : افزایش میل جنسی آقایان

پوست سر

در این نوع بیماری کف سر پوسته پوسته شده و همچنین به التهاب دچار می شود. در گال پوست سر ممکن است نشانه‌ای دیگری به جز پوسته‌ ریزی‌هایی که مانند پسوریازیس هستند بر روی سطح کف سر دیده نشود.

پوسته دار (نروژی)

گال پوسته دار که به نروژِ نیز معروف است در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به وجود می‌آید. در این نوع از مشکل پوستی، نواحی از پوست بدن پوسته پوسته می‎ شود. امکان دارد در پوست فردی که به این بیماری مبتلا، میلیون‌ها کنه وجود داشته باشد.

علت بروز بیماری گال

علت بروز بیماری

همانطور که گفتیم حشره‌ای به اسم مایت به پوست بدن نفوذ کرده و بیماری گال را به وجود آورده است. این بیماری یکی از بیماری‌های عفونی بوده که به دلیل استفاده از مکان‌های عمومی و رعایت نکردن اصول بهداشتی به راحتی می‌تواندد از فرد مبتلا به سایر افراد سرایت کند.

این بیماری اغلب به شکل برجستگی‌های قرمز و کوچک خودشان را نشان داده که خارش زیادی نیز با خود به همراه دارند. بعد از اینکه توسط پزشک تشخیص داده شد که فرد به این نوع بیماری مبتلا شده است، باید آن فرد هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرد و از بعضی از پمادها و داروها استفاده کند. توجه داشته باشید که این بیماری با گذشت زمان درمان نشده و حتما باید برای بهبود آن به پزشک مراجعه کرد.

پیشگیری از بیماری گال

همانطور که گفتیم بیماری گال یک مشکل پوستی بسیار مسری بوده به همین دلیل برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید در مرحله اول اصول بهداشتی را به خوبی رعایت کرد. برای پیشگیری ازاین بیماری باید اقدامات زیر را انجام داد:

  • شستشوی مرتب دست‌ها
  • شست‌و‎شوی ملحفه‌ها و روبالشتی‌ها با آب گرم و صابون
  • نظافت منزل
  • جارو زدن محل زندگی و غیره

اگر وسیله‌ای غیر قابل شستشو به این میکروب آلوده شد، باید چند روز آن وسیله را در مکانی در پلاستیک قرار داده و از آن دوری کنید تا تغذیه‌ای به کنه‌ها نرسد و به مرور زمان از بین بروند. توجه داشته باشید که در مکان‌های عمومی و یا در سفر، وسایل مخصوص به خود مانند روبالشتی و ملحفه با خود به همراه داشته باشید. افرادی که ممکن است به این بیماری مبتلا باشند را هرچه سریع‌تر شناسایی کنید و اقدام به درمان آن‌ها نمایید و حد فاصله با آن‌ها را رعایت کنید.

پیشنهاد مطالعه :  بیماری اگزما پوستی چیست؟ علت و روش های درمان

علائم بیماری گال

این بیماری مانند سایر مشکلات پوستی نشانه‌ها و علائمی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • التهاب و قرمزی پوست
  • خارش پوست
  • برجستگی‌‎های ریز پوستی که مایعی در آن‌ها وجود دارد.
  • ایجاد زخم به دلیل خراش پوست
  • شدت یافتن خارش‌ها در زمان گرم شدن پوست و در شب
  • به وجود آمدن پوسته‌های ضخیم روی پوست
  • به وجود آمدن بثورات پوستی که بعضی اوقات شبیه به کهیر، جوش و برآمدگی است.

این نشانه‌ها اغلب در نواحی که گرمای بیشتری دارند مانند زیر بغل، بین انگشت‌ها، پشت کمر، اندا‌م‌‎های تناسلی، کف پا، ساق دست، کف دست، روی باسن و غیره مشاهده می‎شود.

روش تشخیص بیماری گال

روش تشخیص بیماری

برای اینکه این بیماری به درستی تشخیص داده شود، حتما باید به دکتر متخصص عفونی و یا دکتر متخصص پوست مراجعه کنید. توجه داشته باشید که علائم این نوع از بیماری بسیار به سایر مشکلات پوستی شباهت دارد به همین دلیل باید توسط فردی متخصص معاینه و تشخیص داده شود. پس از تشخیص این بیماری توسط پزشک، نمونه برداری‌ها و آزمایشاتی از روی بعضی از نواحی پوست انجام شده تا از مبتلا شدن فرد به این بیماری اطمینان حاصل شود و درمان وی شروع گردد.

برای این منظور آزمایش جوهر انجام می‎شود که این آزمایش مخصوص شناسایی این بیماری است. در آزمایش جوهر نواحی از پوست که انگل آن را سوراخ کرده و تحم‌های آن درون آن نفوذ کرده است شناسایی می‎شود. در این آزمایش پزشک کمی جوهر بر روی قسمتی آلوده پوست قرار داده و آن را پاک می‌کند. اگر جوهر نفوذ کرد و اثر آن به جا ماند یعنی توسط انگل سوراخ‌هایی ایجاد شده است.

درمان بیماری گال

خوشبختانه این بیماری به دو شکل قابل درمان است که عبارتند از:

  1. دارویی
  2. گیاهی

در ادامه به توضیح مختصری در مورد هرکدام از این روش‌های درمان می‌پردازیم.

درمان دارویی بیماری گال

پزشک برای درمان دارویی این بیماری، پمادها و داروهایی به منظور از بین بردن انگل تجویز می‌نماید. توجه داشته باشید که در مرحله نخست باید پمادی که پزشک آن را تجویز کرده را بر روی پوست کل بدن استعمال گردد و بعد از گذشت هشت ساعت به صورت کامل شسته شود. اگر بیماری گال با این روش درمان نشد، پزشک روش‌های دیگری را برای درمان تجویز می‌نماید. از داروهایی که دکتر به منظور درمان این مشکل پوستی تجویز می‌کند می ‎توان به لوسیون‌ها و کرم‌های پرمترین، کروتامیتون و لیندان اشاره کرد. علاوه بر آن، قرص ایورمکتین نیز برای افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند نیز پیشنهاد می ‎شود.

درمان گیاهی بیماری گال

علاوه بر روش‌های دارویی با روش‌های گیاهی نیز می‌توان این بیماری را درمان کرد. این روش‌ها علائم را تسکین داده و آن‌ها را درمان می‌کنند. برخی از روش‌های درمان گیاهی عبارتند از:

  • استفاده از گیاه آلوئه‌‎ورا
  • استفاده از روغن درخت چای
  • کرم کپسایسین

پیشنهاد مطالعه : HPV ( اچ پی وی )  چیست ؟ بررسی تخصصی بیماری ، درمان زگیل تناسلی و راه های پیشگیری

عوارض بیماری گال

عوارض بیماری گال

این بیماری با خارش پوستی شدیدی همراه است به همین دلیل بیماری کلافه کننده و سختی می ‎باشد. فرد مبتلا به این بیماری برای تسکین خارش خود ممکن است با شدت زیادی پوست خود را بخاراند و آن ناحیه از پوست را ملتهب و زخم کند. در ادامه امکان دارد زخمی که به وجود آمده عفونت کند و به بیماری زرد زخم تبدیل شود و مشکلات متعددی را با خود به همراه داشته باشد.

همچنین در صورتی که فرد مبتلا به این بیماری، سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد ممکن است به عوارض دیگری از قبیل مشکلات خونی و بیماری‌های کلیوی و قلبی نیز دچار شود. علاوه بر آن احتمال پیشرفت این بیماری در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند وجود داشته که منجر به بروزاین بیماری می ‎شود.

سخن پایانی

در این مقاله از داروخانه آنلاین دارو247 به معرفی بیماری گال انواع و روش های درمان آن پرداختیم، شما می توانید در قسمت نظرات سوالات مرتبط با این بیماری را از کارشناس های پوستی داروخانه سوال نمایید.

author-avatar

درباره دکتر مهدی محجوب

دکتر مهدی محجوب دکترای حرفه‌ای داروسازی در شهر تهران با شماره نظام پزشکی د-26742 می باشد میتواند شما را در درمان بیماریها و مشکلات مربوط به دارویی یاری نماید. البته عکس دکتر مهدی محجوب در پروفایل ایشان قابل مشاهده است و میتوانید از آنجا علاوه بر مشاهده عکس، سایر اطلاعات مربوط به دکتر مهدی محجوب را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *