دسته‌بندی نشده

 بیماری اگزما پوستی چیست؟ علت و روش های درمان

اگزما پوستی چیست؟ علت پیدایش و روش درمان اگزما پوستی

بیماری اگزما (آماس پوست) به شرایطی گفته می‌شود که پوست به قرمزی، خارش، التهاب و پوسته پوسته شدن دچار شده باشد. متاسفانه تا به امروز دلیل اصلی بروز این مشکل پوستی مشخص نشده است، ولی به این حال اگزما در افرادی که حساسیت دارند بیشتر دیده می‌شود.

آنچه در این مقاله می خوانید

 این مشکل پوستی در بعضی مواقع ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد و امکان دارد در میان اعضای خانواده مشکل شایعی باشد. اگر شما هم به اگزما مبتلا شده‌اید، در ادامه با  داروخانه آنلاین دارو 247 همراه باشید تا با علائم و روش‌‍‌های درمان این مشکل پوستی آشنا شوید.

اگزما چه علائمی دارد؟

این مشکل پوستی با نشانه‌ها و علائمی همراه است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش شدید پوست
  • خشک شدن پوست
  • جوش‌های ریز
  • قرمزشدن پوست

نشانه‌ها و علائم این مشکل پوستی معمولا تا 5 سالگی مشاهده می‌گردد. ولی با این حال، فقط اگزما به این دوره اختصاص نداشته و امکان دارد در سنین مختلف نیز به آن مبتلا شد. لازم به ذکر است در کودکان و بزرگسالان، علائم اگزما متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه : بررسی کامل فواید قرص زینک پلاس+ نحوه مصرف

بیماری اگزما درنوجوانان و بزرگسالان

این مشکل پوستی در افراد بزرگسال و نوجوان معمولا در اطراف برآوردگی نارنج، گردن و پشت زانوها مشاهده می‌گردد. در بعضی مواقع نیز اگزما در دست‌ها (از مچ تا انگشت)، ساعد، مچ دست و صورت بزرگسالان و نوجوانان نیز دیده می‎شود.

اگزما امکان دارد که منجر به تیره و ضخیم‌تر شدن پوست افراد نوجوان و بزرگسال شود. علاوه بر آن بیماری اگزما ممکن است منجر به خارش بیش از اندازه پوست و در نتیجه زخم شدن آن شود.

بیماری اگزما در کودکان

بیماری اگزما در کودکان

علائم بیماری اگزما در مراحل اولیه بین نوزادان و کودکان تفاوت دارد. نوزادان 2 تا 6 ماهه ممکن است به اگزمایی مبتلا شوند که دارای نشانه های زیر است:

  • برآمدگی‌های کوچک در پوست گونه، سر و یا پیشانی
  • خارش پوست
  • خشک شدن پوست
  • قرمزی پوست

با افزایش سن نوزاد، بثورات به طور معمول تغییر حالت داده و پوست شدیدا دچار خارش شده و خشک می‎شود. به مرور زمان این نشانه‌ها افزایش می‎یابد و شدیدتر می‎گردد و حتی ممکن است این مشکلات به شکل دوره‌ای پدیدار شود.

انواع اگزمای پوستی

انواع بیماری اگزما

اگزمای پوستی انواع متفاوتی داشته و حتی امکان دارد یک فرد به چندین نوع اگزمای پوستی مبتلا شود. می‌توان گفت تمامی مدل‌های اسن مشکل پوستی موجب قرمزی و خارش پوست می‎شود، ولی بعضی از انواع اگزما ممکن است همراه با عوارض شدیدتری از قبیل زبری، خشکی، زخم‌های آبدار و پوسته پوسته شدن باشد. انواع مختلف این مشکل پوستی عبارتند از:

  • درماتیت/اگزمای نومولار
  • اگزمای دیس هیدروتیک
  • درماتیت سبورئیک
  • درماتیت آتوپیک
  • درماتیت تماسی
  • درماتیت ساکن

اگزمای پوست سر چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

از دیگر مشکلات پوستی شایع و متداول می‌توان به اگزمای پوست سر اشاره کرد. این اگزما نیز به طور معمول همراه با علائمی همچون پوسته ریزی پوسته سر، قرمزی و خارش است. به این نوع اگزما، درماتیت سبورئیک گفته می‎شود. لازم به ذکر است که در نوزادان درماتیت سبورئیک به بیماری کلاه گهواره معروف است.

برای بیماری اگزما پوستی آزمایشی وجود دارد؟

بعد از دانستن این اطلاعات به احتمال زیاد برای شما هم نیز سوال پیش آمده است که آزمایشی برای نشان دادن بیماری اگزما وجود دارد یا نه؟، تا بتوان آن را درمان کرد؟

متاسفانه باید گفت که برای شناسایی این مشکل پوستی آزمایشی وجود ندارد. با  این حال پرستاران و پزشکان با توجه به علائم و نشانه‌های این بیماری بر روی پوست می‌توانند تشخیص دهنده که فرد به اگزما مبتلا شده است یا خیر.

برای کمتر شدن علائم بیماری اگزما پوستی چه کار باید کرد؟

در صورتی که مبتلا به بیماری اگزما شده‌اید، باید از لایه‌ای نسبتا ضخیم از کرم مرطوب کننده و یا پماد مخصوص برای پیشگیری از خشکی بیش از حد پوست خود استفاده نمایید. علاوه بر آن توصیه می‌شود از موارد زیر نیز دوری کنید:

  • پوشیدن البسه پشمی و یا البسه ای که الیاف مصنوعی دارند نظیر پلی استر
  • محصولات پاک کننده‌ی یا صابون‌ خشن
  • عدم مراقبت از پوست حساس و خشک
  • تعریق یا گرمای بیش از اندازه
  • آب و هوای بسیار خشک
  • تغییرات ناگهانی دمای بیرونی
  • نگرانی و استرس
  • استفاده از عطر‌ و مواد شیمیایی

بیماری اگزمای پوستی را چطور می توان درمان کرد؟

خوشبختانه می‌توان گفت راه‌های درمان و بهبود اگزما، با پیشرفت علم پیشرفت کرده است، ولی با این وجود هنوز درمان قطعی برای بهبود این مشکل پوستی پیدا نشده است. طریقه درمان این مشکل پوستی متناسب با شدت و نوع اگزما است. از متداول‌ترین راه‌ها برای درمان اگزمای پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر دادن سبک زندگی
  • استفاده از داروهای بدون نسخه
  • تجویز داروهای مختلف (تزریقی، خوراکی و موضعی و بیولوژیک)
  • نوردرمانی

روش های درمان اگزما پوستی

اگر میخواهید با استفاده از کرم‌های مخصوص و یا مصرف قرص این مشکل پوستی را درمان کنید به شما استفاده از کرم‌ها و دارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • مصرف پماد و کرم مرطوب ‌کننده
  • استفاده از داروهای موثر بر روی سیستم ایمنی
  • مصرف پماد و کرم کورتیکواستروئیدی
  • مصرف قرص‌های آنتی هیستامین
  • نور درمانی

در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین دارو247 به توضیح مختصری در مورد هرکدام از این روش‌ها می‌پردازیم:

استفاده از پماد و کرم های مرطوب ‌کننده

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در انجمن ملی اگزمای کشورامریکا، بهترین و تاثیرگذار ترین روش برای بهبود خشکی پوست و اگزما، رطوبت رسانی به پوست است. شما می‌تواند با حمام کردن و مرطوب کردن پوست خود به روش صحیح کمک شایانی به رفع خشکی پوست خود نمایید.

 برای بهبود بیماری اگزما می‌توان از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کرد تا رطوبت مورد نیاز پوست تامین شود. زمانی که این مشکل پوستی شدت بیشتری داشته باشد، به بیمار توصیه می‎شود که علاوه بر کرم از پانسمان مرطوب نیز استفاده نماید. پیشنهاد می‎شود که پماد و یا کرم را پس از دوش گرفتن و حمام کردن استفاده کنید تا رطوبت پوست بیشتر حفظ شود، شما می توانید انواع کرم های ترمیم کننده را از داروخانه آنلاین دارو247 تهیه نمایید.

استفاده از قرص‌های آنتی هیستامین

اکثر افرادی که آلرژی دارند در زمان بروز حساسیت خود از قرص آنتی هیستامین استفاده می‌کنند. مصرف این قرص در بعضی از افراد قادر به درمان اگزما و کاهش خارش پوست می‎باشد، ولی بعضی افراد معتقدند که استفاده از این داروها تاثیری بر روی درمان مشکلات پوستی ندارد.

اگر شما هم به اگزما مبتلا هستید ممکن است شب‌ها به خارش شدیدی دچار شوید و نتوانید شب به راحتی بخوابید، در این حالت به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز برای شما قرص آنتی هیستامین تجویز کرده که با مصرف آن بتوانید به راحتی بخوابید و استراحت کنید.

پیشنهاد مطالعه : بهترین مکمل های تقویت سیستم ایمنی کدامند؟

نور درمانی کردن

یکی دیگر از راه‌های درمان اگزما، نور درمانی است. پزشکان و متخصصان زیاد از این روش استفاده نمی‌کنند و آن را نیز پیشنهاد نمی‌کنند چون معتقدند که این روش ممکن است باعث افزایش سرطان پوستی گردد.

در این روش آن ناحیه از پوست فرد که دچار مشکل شده است در معرض یک نوع خاص از نور فرابنفش قرار می‌گیرد. نوردرمانی به طور معمول در مطب پزشکان متخصص انجام می‌شود. متخصصان درمان مشکل پوستی با نور درمانی را به کسانی پیشنهاد می‌نمایند که از روش‌های دیگر برای بهبود بیماری اگزما جوابی نگرفته‌اند.

استفاده از داروهای موثر بر روی سیستم ایمنی

داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند بیشتر برای افرادی مناسب است که با روش‌های دیگر نتوانستد اگزما را درمان کنند. لازم به ذکر است که سایر روش‌ها عوارض کمتری با خود به همراه دارد.

استفاده از کرم و پماد‌ کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها به کورتون‌ها نیز معروف هستند. این پمادها و یا کرم‌ها به خوبی جذب پوست شده و باعث تسکین و التیام قرمزی و خارش پوست می‎گردند. توجه داشته باشید که استفاده از این داروها به درمان مشکل پوستی کمک می‌کنند ولی با خود مشکلاتی نیز به همراه دارند، به همین دلیل فقط در موارد بسیار حاد توصیه شده و پرستار و پزشک باید در زمان بسیار کمی به درمان استروئیدی پایان دهند.

کلام پایانی

در این مقاله از دارو247 با  بیماری اگزما و علائم این مشکل پوستی آشنا شدیم، همچنین موثرترین راه‌ها برای درمان این مشکل پوستی را نیز بیان کردیم. اگر شماهم به این مشکل پوستی مبتلا هستید با محصولات با کیفیت و مناسب پوست خود را به صورت مرتب مرطوب کرده و یا در صورت شدت اگزما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل پوستی برطرف شود.

author-avatar

درباره دکتر مهدی محجوب

دکتر مهدی محجوب دکترای حرفه‌ای داروسازی در شهر تهران با شماره نظام پزشکی د-26742 می باشد میتواند شما را در درمان بیماریها و مشکلات مربوط به دارویی یاری نماید. البته عکس دکتر مهدی محجوب در پروفایل ایشان قابل مشاهده است و میتوانید از آنجا علاوه بر مشاهده عکس، سایر اطلاعات مربوط به دکتر مهدی محجوب را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *