دسته‌بندی نشده

راهنمای درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال

درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال

درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال بسیار ضروری می باشد و از اهمیت به خصوصی برخوردار می باشد، به این علت که، این سنین، بازه سنی حساسی محسوب می شود و هرنوع اشتباه در تشخیص دادن بیماری و استفاده از محصولات دارویی امکان دارد صدمات جدی یا حتی جبران ناپذیری را به کودک وارد کند. از سمتی دیگر کودکان زیر ۲ سال اجازه استفاده عمده ی محصولات دارویی را ندارند.

آنچه در این مقاله می خوانید

در نتیجه این موضوع که نباید به شکل سرخود دارو، در این سن مصرف کرد اهمیت بالاتری پیدا می کند. شربت سرماخوردگی کودکان که پایین تر از 2 سال سن دارند را بدون نسخه دکتر می توان مصرف کرد. با مطالعه این مطلب بهتر متوجه می شوید که سرماخوردگی در کودکان زیر ۲ سال چطور و به چه شکلی باید درمان شود.

علائم بیماری سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال

نوزادهایی که دچار ابتلا به بیماری سرماخوردگی شده اند احتمال دارد، دارای ترشح های بیش از اندازه بینی باشند و این ترشحات با گذشت زمان به تدریج سبز یا زرد رنگ بشوند.

 این نشانه را لزوما نمی توان به معنی بدتر شدن سرماخوردگی دانست و باید عنوان کرد که روند نرمال این بیماری بدین صورت است. در ادامه مطلب دیگرعلائم بیماری سرماخوردگی در کودکان زیر ۲ سال را می توانید مشاهده کنید:

علائم بیماری سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال
  • کمتر شدن اشتها
  • مختل شدن خواب
  • مشکل داشتن در تغذیه (برای مثال : شیر خوردن) به علت گرفته شدن بینی
  • داشتن تب خفیف
  • عطسه
  • سرفه
  • آرام نبودن و بی‌قراری کردن
  • قرمز رنگ شدن چشم ها

کودکان پایین تر از ۲ سال یا نوزادان چنانچه دارای تب بالاتر از ۳۸ درجه باشند، می بایستی آن ها را برای معاینه دقیق به دکتر اطفال برد، به این علت که احتمال داشتن عفونتی خطرناک‌تر از ویروس سرماخوردگی داخل بدن این نوزادان می تواند وجود داشته باشد.

پشنهاد مطالعه: تشخیص و درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا

درمان کردن بیماری سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال

در بیشتر مواقع امکان درمان سرماخوردگی کودکان در خانه و با روش های خانگی امکان پذیر می باشد، سرماخوردگی را می توان یک  نوع بیماری ویروسی دانست و در بیشتر مواقع بدون احتیاج به استفاده از آنتی بیوتیک قابل مداوا می ‌باشد. از زمان تولد تا حدود ۲ سالگی سیستم ایمنی بدن کودک تکامل پیدا می کند و به تدریج با گذشت زمان این ویژگی را کسب می کنند که بتوانند که در مقابل عامل های بیماری‌زا بهتر از خود دفاع کنند و مقاومت بیشتری نشان دهند.

دکترهای متخصص استفاده تعداد زیادی از محصولات دارویی سرماخوردگی بدون تجویز و دستور دکتر را برای نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال غیر مجاز می دانند و بر این باور هستند که این محصولات دارویی احتمال دارد موجب ایجاد عارضه های شدیدی بشوند. در ادامه روش ها و راهکارهای خانگی را جهت درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال را می توانید مشاهده نمایید:

روش های درمان خانگی بیماری سرماخوردگی برای کودک زیر ۲ سال

پزشکان حوزه اطفال راهکار های درمان‌ خانگی گوناگونی را برای کودکان زیر ۲ سال توصیه می کنند:

مصرف مایعات فراوان

زمانی‌که بدن کودک در حال مبارزه با بیماری سرماخوردگی می باشد، ایجاد تب و مخاطی که ترشح بیشتری پیدا می کنند، مایع ها و الکترولیت‌های مهم سیستم ایمنی بدن را استفاده بیشتری می نمایند، در نهایت احتیاج سیستم ایمنی بدن به مایع ها به خصوص آب بیشتر می شود. پس با این تفاسیر پدر و مادر ها می بایستی تلاش بیشتری کنند تا بدن کودک خود را هیدراته نگه بدارند و میزان مورد نیاز به فرزند خود آب و شیر دهند. چنانچه سن کودک برای نوشیدن آبمیوه مناسب است و طفل توانایی استفاده از آب میوه را دارا می باشد،مصرف آبمیوه هایی نظیر آب پرتقال می تواند برای کودک سرماخورده مفید و موثر واقع شود.

پشنهاد مطالعه: راهنمای نحوه ی تهیه داروهای خاص و کمیاب

پاک کردن مجرای بینی کودکان

پاک کردن مجرای بینی کودکان با استفاده از فین گیر

تنفس راحت نداشتن برای کودک زیر ۲ سال فوق العاده سخت می باشد. ویروس سرماخوردگی در اکثر موارد با ایجاد گرفتگی در بینی و شدید شدن ترشح ها همراه می شود. در این هنگام شما امکان استفاده از قطره بینی کودک را دارید و علاوه بر آن می توانید از لوازم کودک مناسبی همانند فین گیر استفاده نمایید و مجرای بینی فرزند خردسال را جهت نفس کشیدن بهتر باز نمایید. درمان سرماخوردگی اطفال زیر ۲ سال در بیشتر موارد فوق العاده آسان و راحت است و تنها باید اطلاعات مناسبی و کاربردی را درباره این بیماری داشته باشید و یا از دکتر متخصص این حوزه برای درمان مشاوره بگیرید.

استفاده کردن از دستگاه های بخور

در اغلب موارد به تمامی کسانی که نوزاد در خانه دارند پیشنهاد می گردد که یک دستگاه بخور سرد برای داخل خانه تهیه کنند تا به افزایش رطوبت هوا کمک نماید. استفاده کردن از بخور سرد مخصوصا در زمان بیماری سرماخوردگی به بهتر نفس کشیدن نوزاد یا کودکان زیر 2 سال و بر طرف کردن گرفتگی بینی اطفال کمک می کند.

استحمام با آب گرم

خیلی از افراد بر این باور هستند که در زمان بیماری سرماخوردگی نباید نوزاد یا کودک استحمام کند، اما اگر که بعضی از اصول را رعایت نمایید، حمام کردن برای کودک سرماخورده مشکلی ایجاد نمی کند، فرزند شما باید برای 10 الی 15 دقیقه در حمام بخار گرفته نگه داشته شود، با انجام این کار مخاط موجود در مجراهای بینی شل می شوند و آسان تر از بدن خارج می گردند.

حتما به این نکته دقت کنید که نباید به اندازه ای داغ باشد که برای کودک شما ایجاد مشکل کند و پوست آن را بسوزاند یا موجب شود که نفس کشیدن کودک به مشکل بر بخورد. بعد از این که کودک را از حمام خارج کردید، دقت کنید که نوزاد را به خوبی خشک کرده باشید و همچنین البسه گرم به او بپوشانید تا شدت بیماری سرماخوردگی افزایش پیدا نکند.

استراحت کافی

خواب کافی کودکان

از اصول و روش های مهم برای سریع تر شدن  روند درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال  داشتن استراحت به اندازه کافی می باشد. زمانی که کودکان به ویروس سرما خوردگی دچار می شوند، توصیه می شود که آن ها اماکن یا مجالس عمومی برده نشوند، به علت این که باعث منتقل شدن بیماری به سایر افراد نشوند و هم دوره بیماری خودشان کاهش پیدا کند. بزرگسالان هم از این قاعده مستثنی نیستند و چنانچه استراحت لازم را در دوره بیماری سرماخوردگی نداشته باشند، بهبودی آن ها به تعویق خواهد افتاد.

کودک زیر ۲ سال سرما خورده را چه زمانی باید نزد دکتر برد؟

سیستم ایمنی فرزند شما جهت یافتن تکامل و قوی شدن احتیاج به زمان داشته و  چنانچه نوزاد شما تنها یک ویروس سرماخوردگی ساده گرفته باشد، بهبودی آن باید بین۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد. بیشتر بیماری های سرماخوردگی بی خطر محسوب می شوند. نکته قابل توجه و ضروری برای والدین این موضوع می باشد که علائم بیماری سرماخوردگی در کودک زیر 2 سال خود را زیر نظر بگیرند و چنانچه بعد از مدت زمانی که بالاتر به آن اشاره کردیم، کودک بهبود پیدا نکرد حتما در اسرع وقت فرزند خود را نزد پزشک اطفال ببرید.

پیشنهاد مطالعه: ویتامین‌های B و مکمل ب کمپلکس چه خواصی دارند؟

چنانچه سن نوزاد شما پایین تر از ۳ ماه می باشد، پیشنهاد می گردد در همان اوایل سرماخوردگی با مشاهده اولین نشانه ها به دکتر متخصص مراجعه نمایید. اگر که فرزند شما ۳ ماهه یا بزرگ‌تر می باشد، می بایستی با مشاهده نشانه های زیر او را نزد پزشک ببرید:

  • در نفس کشیدن مشکل دارد و دارای خس خس سینه است
  • یکسره سرفه می‌کند
  • ترشح های بینی‌اش غلظت زیادی دارد و سبز یا زرد شده است
  • همانند همیشه پوشک نوزاد شما خیس نمی شود
  • دارای تب بیش تر از ۳۸ درجه است
  • احتمال می دهید که گوش‌درد داشته باشد
  • آرام نیست و بسیار بی قراری می کند
  • چشمان نوزاد قرمز رنگ شده است و یا دارای ترشح های زرد و سبز است

علاوه بر این موارد چنانچه چند روز است که همانند اغلب مواقع غذا نمی‌خورد یا به شکل غیر معمولی گریه و زاری می کند، در اولین فرصت فرزند خود را نزد دکتر اطفال برای ویزیت ببرید.

مهم ترین نکات در رابطه با درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال

نکات درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال

زمانی که نوزاد شما دارای نشانه های زیر است باید در اسرع وقت نزد پزشک برده شود:

  • سرفه خونی می کند
  • در نفس کشیدن مشکل دارد
  • به شکل غیر عادی کم انرژی شده و خواب آلوده می باشد
  • شیر نمی خورد و هیچ مایعی را مصرف نمی کند
  • به اندازه ای سرفه می کند که موجب تغییر رنگ پوست یا استفراغ می گردد

نکاتی برای پیشگیری از سرماخوردگی در کودک های زیر ۲ سال

ویروس‌هایی که موجب بیماری سرماخوردگی برای فرد می‌شوند،احتمال دارد از طریق هوا یا برقرای تماس با فرد آلوده انتقال داده بشوند. البته باید این نکته را در نظر گرفت کسی که حامل ویروس باشد امکان دارد علائمی نداشته باشد. عامل های گوناگونی خطر مبتلا شدن به بیماری سرماخوردگی نوزاد را بیشتر می کنند همانند: داشتن تماس با افراد مبتلا به بیماری سرماخوردگی، حضور در میان جمع کسانی سیگاری هستند. جهت پیشگیری یا جلوگیری از سرماخوردگی در نوزادان به نکته های زیر توجه نمایید:

  • عدم حضور در اماکن عمومی
  • پاک کردن مرتب اسباب‌بازی‌ها
  • تمیز کردن سطوح
  • شستشوی منظم دست‌های کودکان
  • پرهیز از برقرای تماس با کسانی که دچار بیماری سرماخوردگی هستند

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌ کنند نسبت به نوزادهایی که شیر خشک استفاده می کنند، دارای سیستم ایمنی قوی‌تری هستند و احتمال بروز بیماری سرماخوردگی در آنها کمتر می باشد.

سخن پایانی

درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۲ سال می بایستی به شکل محتاطانه صورت بگیرد، به دلیل این که در این سنین خردسالان مجاز به استفاده تمامی محصولات دارویی بیماری سرماخوردگی نمی باشند. در بیشتر موارد با درمان‌های خانگی سرماخوردگی نوزادان و کودکان زیر 2 سال می تواند به آسانی رفع بشود اما چنانچه علائم بیشتر بشوند، می بایستی در اولین فرصت کودک را نزد دکتر متخصص اطفال ببرید.

author-avatar

درباره دکتر مهدی محجوب

دکتر مهدی محجوب دکترای حرفه‌ای داروسازی در شهر تهران با شماره نظام پزشکی د-26742 می باشد میتواند شما را در درمان بیماریها و مشکلات مربوط به دارویی یاری نماید. البته عکس دکتر مهدی محجوب در پروفایل ایشان قابل مشاهده است و میتوانید از آنجا علاوه بر مشاهده عکس، سایر اطلاعات مربوط به دکتر مهدی محجوب را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *