دسته‌بندی نشده

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

بر اساس آزمایش های انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که بانوان در زمان باروری ۲ برابر بیش تر از آقایان احتیاج به استفاده از آهن دارند، هر 30 روز در زمان قاعدگی  مقداری از آهن خون بانوان از دست می رود. اما این پرسش ممکن است که برای شما پیش بیاید که در دوران قاعدگی باید حتما از قرص آهن استفاده کرد تا بتوان از کم خونی جلوگیری کرد؟ دراین مطلب از داروخانه آنلاین دارو247 موضوع مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی را بررسی می کنیم؛ پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید

ضرورت مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

پریودی اولین و با اهمیت ترین دلیل از دست رفتن آهن در بدن بانوان و به وجود آمدن کم‌خونی محسوب می شود. دوران قاعدگی یا زمان پریودی به شکل متوسط ۳ تا ۷ روز به طول می انجامد و در این دوره زمانی در حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلی گرم آهن به ازای هر پیمانه خون از بدن بانوان خارج می گردد. این اندازه با تاثیر پذیری از عامل های متعددی نظیر استفاده از برخی داروها و طول عمر زندگی می تواند تغییر کند. بانوان به شکل کاملا طبیعی امکان ذخیره سازی مقدار آهن کمتری در مقایسه با آقایان را دارند و علاوه بر آن آهن اضافه بدن خود را در دوران قاعدگی نیز از دست می‌دهند.

آهن را می توان در دسته مواد معدنی ای قرار داد که بدن جهت تولید گلبول‌های قرمز به آن احتیاج دارد و دریافت نکردن این ماده به اندازه مورد نیاز باعث می‌شود تا اندازه گلبول‌های قرمز لازم که باید به شکل طبیعی جهت دفاع از سیستم ایمنی در بدن موجود باشند، کمتر شوند و در نهایت کم خونی بروز پیدا کند.

برای خرید قرص آهن (مکمل کم خونی) می توانید از طریق صفحه مربوطه اقدام نمایید.

به علت از دست رفتن خون زنان در زمان قاعدگی، بدن بانوان به صورت کاملا طبیعی در جواب به کمبود آهن مقدار جذب این ماده را بیشتر می کند، به شکلی که اگر که به صورت نرمال اندازه جذب آهن ۱ میلی گرم در روز می باشد، این مقدار به ۱.۵ تا ۳ میلی گرم افزایش می یابد. احتمال خیلی کمی دارد که امکان تامین کردن این میزان فقط با رژیم غذایی ممکن باشد. در نتیجه در دوران قاعدگی به مخصوصا بانوانی که مقدار گوشت کمی را استفاده می کنند یا گیاه خوار هستند، امکان دارد به مشکل بر بخورند. علاوه بر این مورد بعضی دیگر از خانم ها دچار خونریزی‌های بسیار سنگین را در زمان پریودی خود می شوند و این زمان را می توان یکی از مناسب ترین دوران برای مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی معرفی کرد.

چطور باید از قرص آهن در دوران پریود استفاده نمود؟

قرص آهن در دوران پریود

اگر با نشانه های کم خونی نظیر خستگی بیش از حد، سردرد و رنگ پریدگی روبرو هستید، می توان این احتمال را داد که مصرف قرص آهن برای شما ضرورت داشته باشد. قبل از آغاز مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی حتما باید این نکته را در نظر بگیرید که در قدم اول باید از دکتر مشورت بگیرید.

امکان این وجود دارد که بدن شما به جذب کردن آهن از روش استفاده از مکمل‌های غذایی احتیاج نداشته باشد و پس از استفاده آن ها با تجمیع ماده معدنی آهن در بدن روبرو شوید. افزایش بیش از اندازه ماده معدنی آهن در بدن همراه با نشانه های زیر می باشد:

احتمال بروز نارسایی یا حمله قلبی

تغییر کردن رنگ پوست

مختل شدن زمان پریودی

احتمال رخ دادن ریزش مو

کاهش یا از دست دادن میل جنسی

دچار شدن به خستگی مزمن

بروز درد در مفصل

مبتلا شدن به درد شکم

مختل شدن کبد

نامنظم شدن ریتم قلب

بدن هر انسان جهت خون‌سازی به  ماده اسید فولیک یا همان ویتامینB9 احتیاج دارد. B9 در گروه ویتامین‌های محلول در آب قرار می گیرد و بیشتر شدن آن در بدن در اغلب موارد مشکل به خصوصی را به وجود نمی آورد به دلیل این که مقدار مازاد  آن از روش ادرار برطرف می شود اما در رابطه با مصرف اسید فولیک در دوران پریودی باید از دکتر متخصص مشورت بگیرید.

پیشنهاد مطالعه : ویتامین‌های B و مکمل ب کمپلکس چه خواصی دارند؟

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی از نظر پزشک

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران پریودی

مکمل های محتوی آهن اگر که با شکم خالی مصرف بشوند، در بدن بهتر جذب می شوند در نتیجه پیشنهاد می شود 30 دقیقه پیش از صبحانه از مکمل آهن استفاده کنید. بعضی از افراد بعد از مصرف قرص آهن به مشکل های گوارشی مبتلا می شوند، در این صورت این افراد بهتر است قرص آهن پیش از خواب شبانه مصرف کنند.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که قرص آهن را در زمانی استفاده نمایید که حداقل ۲ ساعت با خوردن ماده های محتوی کلسیم مانند لبنیات و علاوه بر آن با کافئین و چای فاصله داشته باشد تا جذب آن در بدن دچار مشکل نشود.

جذب کردن آهن در بدن یکسری از افراد بنابر به علل مختلف مشکل می باشد به طور واضح تر باید گفت این افراد هر اندازه که که ماده های غذایی محتوی آهن را استفاده کنند، باز هم دچار کم‌خونی می باشند. دکتر داروساز به چنین افرادی توصیه می کند که هم دوران قاعدگی و هم در زمان های دیگر قرص آهن خود را به همراه ویتامین C استفاده کنید. برای همین بهتر است قرص را با یک عدد لیوان آب پرتقال میل نمود و یا این که از قرص جوشان ویتامین ث استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه : معرفی خواص ویتامین C + مکمل‌های آن

آیا در دوران پریود مصرف قرص آهن باید قطع شود؟

این پرسش برای بیشتر بانوان پیش آمده است که مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی یا حتی مصرف اسیدفولیک را باید قطع نمایند؟ منبع این سوال به صورت کلی به یک تفکر اشتباه باز می گردد. بعضی از زنان این طور فکر می کنند که اگر در زمان دوران قاعدگی از قرص آهن استفاده کنند، خونریزی شان شدت پیدا می کند در صورتیکه این تفکر به صورت کامل اشتباه می باشد. بعد از مصرف قرص آهن، کم‌خونی رفع نمی شود و شما دچار افزایش شدت خونریزی نخواهید شد. فرایند جذب شدن آهن در بدن و اثر گذاشتن آن چندی روز زمان می برد و بدین صورت نیست که با آغاز مصرف قرص آهن، خونریزی شما در دوران پریودی افزایش پیدا کند.

جلوگیری از کمبود آهن در زمان قاعدگی

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی می بایستی با دستور دکتر متخصص صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید به شکل سرخود آن را مصرف کنید، به این خاطر که احتمال این وجود دارد که بدن شما هیچ احتیاجی به جذب آهن اضافی به وسیله مکمل‌ها نداشته باشد، اما با توجه به این موضوع که مشکل کم‌خونی در بانوان بسیار رایج می باشد، منطقی است که با استفاده از مواد غذایی محتوی آهن از پیدایش کم‌خونی جلوگیری نمایید.

منابع به دست آوردن آهن

منبع های غذایی محتوی ماده معدنی آهن عبارتند از:

کینوآ

بوقلمون

کلم بروکلی

توفو

شکلات های تلخ

انواع ماهی‌هایی نظیر ساردین و تن

گوشت قرمز

انواع حبوبات مخصوصا عدس

جگر

اسفناج

تخم کدو حلوایی

دخترها در سنین بلوغ یعنی بازه سنی بین ۱۴ الی ۱۸ سال هر روز به ۱۵ میلی گرم آهن احتیاج دارند و بانوان در بازه سنی ۱۹ تا ۵۰ سال هم می بایستی هر روز ۱۸ میلی گرم آهن مصرف نمایند. اما بعد از گذشت سن ۵۰ سالگی (در زمان یائسگی) احتیاج هر روزه بدن به آهن کمتر می شود و هر روز تنها به ۸ میلی گرم آهن نیاز می باشد.

در طول مدت زمان پریود، اگر که از سندرم قبل از رخ داد قاعدگی یا غیر منظم بودن پریودی رنج می‌برید، توصیه ما به شما خرید قرص تنظیم قاعدگی می باشد. برای استعلام قیمت و خرید قرص قاعدگی می توانید از طریق دسته بندی مربوطه در داروخانه آنلاین دارو247 اقدام نمایید.

نتیجه گیری درباره موضوع مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

استفاده از قرص آهن در دوران قاعدگی باید با مشورت گرفتن از پزشک صورت بگیرد. عده زیادی از بانوان در زمان عادت ماهانه به مصرف آهن از روش مکمل‌ها احتیاج پیدا می کنند اما نمی توان این نسخه را برای همه پیچید و آن را دستورالعمل برای همه دانست. اگر که عادت ماهیانه شما با خونریزی‌های شدید همراه است و علائم کم‌خونی را دارید، توصیه می‌شود که با مراجعه به پزشک مقدار آهن خون خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم از مکمل‌های حاوی آهن کمک بگیرید.

سوالات رایج در ارتباط با مصرف قرص آهن درزمان پریودی

آیا باید در دوران قاعدگی قرص آهن مصرف کنم؟

احتمالا بله، مخصوصا اگر خونریزی زیادی دارید یا علائم کم‌خونی (مثل خستگی، ضعف) دارید.

چه زمانی قرص آهن را مصرف کنم؟

بهتر است صبح ناشتا مصرف شود. اگر عوارض گوارشی دارید، ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

چه غذاهایی به پیشگیری از کم‌خونی کمک می‌کنند؟

گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزیجات برگ‌دار، خشکبار و غلات صبحانه غنی‌شده با آهن.

چه عوارضی ممکن است با مصرف سر خود قرص یا مکمل آهن داشته باشیم؟

یبوست، اسهال، حالت تهوع، سوزش سر دل. در صورت بروز عوارض، با پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی چه موقعی است؟

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی دو ساعت پس از ناهار و به همراه ویتامین C است.

ایا خوردن قرص اهن در پریودی خونریزی را زیاد میکند؟

خیر، مصرف قرص آهن در پریودی خونریزی را زیاد نمی‌کند. در واقع، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قرص آهن می‌تواند به کاهش خونریزی شدید قاعدگی کمک کند.

ایا در پریودی قرص اهن بخوریم

مصرف قرص آهن در پریودی می‌تواند مفید باشد، به خصوص اگر کمبود آهن داشته باشید یا خونریزی شدید قاعدگی را تجربه کنید.

ایا خوردن قرص اهن در پریودی خونریزی را زیاد میکند

خیر، خوردن قرص آهن در پریودی خونریزی را زیاد نمی‌کند. در واقع، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قرص آهن می‌تواند به کاهش خونریزی شدید قاعدگی کمک کند.

author-avatar

درباره دکتر مهدی محجوب

دکتر مهدی محجوب دکترای حرفه‌ای داروسازی در شهر تهران با شماره نظام پزشکی د-26742 می باشد میتواند شما را در درمان بیماریها و مشکلات مربوط به دارویی یاری نماید. البته عکس دکتر مهدی محجوب در پروفایل ایشان قابل مشاهده است و میتوانید از آنجا علاوه بر مشاهده عکس، سایر اطلاعات مربوط به دکتر مهدی محجوب را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *